Nieuws & agenda

Informatiebronnen

“De Tuinfluiter”,  de jaarlijkse uitgave van de vereniging die algemene informatie bood over  de vereniging en over tuinieren evenals artikelen over achter ons liggende of geplande activiteiten, verscheen dit jaar 2018 voor de laatste maal.  Vanaf nu zal actuele informatie zal zoals gebruikelijk per email via de Nieuwsbrief en zeer actuele informatie via een Nieuwsflits worden verspreid; de meer algemene informatie zal op deze website te vinden zijn.

Agenda 2018

Donderdag 15 nov. 2018 : Lezing “Milieuvriendelijk tuinieren”

Donderdagavond 15 nov. hield Marie-Jose Meertens, milieukundige, tuinadviseur en zelf ook tuinierster, een pleidooi voor milieuvriendelijk tuinieren. De kern van haar betoog was:
milieuvriendelijk tuinieren is kringlooptuinieren.
Dat wil zeggen, gebruik maken van de natuurlijke bronnen boven en in de grond, vooral door composteren en mulchen – de bodem tussen de planten beschermen tegen uitdroging en voorzien van voeding, door hem te bedekken met bladmateriaal en compost. Laat de natuur het werk doen en zet deze naar je hand, betoogde ze, door aandacht voor variëteit in beplanting (hoge en lage beplanting) waardoor een aantrekkelijke leefomgeving wordt geboden voor ‘nuttige’ vogels, insecten en bacterien; door hergebruik van bruikbaar plantaardig materiaal, door de juiste keuze van plaats, grondsoort en aanplant. Na de pauze beantwoordde ze velerlei vragen, over met name de oorzaken en mogelijke preventie van gewas- en bodemproblemen. Haar gehoor van ongeveer veertig leden kan  terugkijken op een inspirerende avondf.

Hieronder vindt u een uitgebreidere beschrijving van haar lezing en meer.
Milieuvriendelijk tuinieren    –   Boektitels en websites   –  Antwoorden op vragen

Agenda 2019

Januari

12 jan.: 15:00-17:00 uur: nieuwjaarsreceptie
23 jan.:
19:30 bestuursvergadering

Februari

11 febr. 19:30 bestuursvergadering

20 feb.: uw bestelling van zaai- en pootgoed is binnen. Hij is vanaf zaterdag in de winkel op te halen.

Maart

12 maart: 20:00 u. algemene ledenvergadering, met lezing. Locatie: Praethuis. Klik hier voor de agenda jaarvergadering 2019 .

Over de lezing:
Als vervolg op de lezing “Milieuvriendelijk tuinieren”  van 15 nov. 18 (zie hierboven), die vooral inzoomde op de mogelijkheden voor de individuele tuinder, richten we nu de aandacht ook op het volkstuinencomplex als geheel.  Natuurvriendelijk beheer, onderhoud en inrichting op het volkstuinpark met behoud van de esthetische en karakteristieke waarden van onze hobby: Mascha Jonasse, adviseur natuurlijk tuinieren van het AVVN, zal uiteenzetten hoe we hier een start mee kunnen maken.

Meer over Mascha Jonasse op haar website.
Hier vindt u de samenvatting van haar  Lezing 12 maart 2019 Mascha Jonasse.

1 april, 19:30: bestuursvergadering

27 april 10:00-12:00:  Ruilbeurs van planten, zaden en stekken. Voor meer variatie in uw tuin. Locatie: voor het Praethuys. De regel is: 1 plant/stek inleveren, 1 uitzoeken.

Mei

6 mei, 19:30:  bestuursvergadering

25 mei 10:00-12:00:  Ruilbeurs van planten, zaden en stekken. Voor meer variatie in uw tuin. Locatie: voor het Praethuys. De regel is: 1 plant/stek inleveren, 1 uitzoeken.

3 juni, 19:30:  bestuursvergadering

Juli

8 juli, 19:30:  bestuursvergadering

Augustus

30 aug. : barbeque  voor alle leden. Plaats: clubhuis.

2 sept., 19:30:  bestuursvergadering

Oktober